weight watchers eindstand

Weight Watchers : Ja of Nee? De eindbalans na drie maanden

Geplaatst door

Daar is hij dan : de einddatum van mijn Weight Watchers plan en doel. Met Lott’s communie in het vizier wou ik graag 10 kilo verliezen om naast mijn meisje te kunnen stralen. Is dat gelukt? Was dat gemakkelijk? En wat zijn mijn volgende plannen? Ik vertel het jullie!

De eerste weken Weight Watchers

Twee wekelijks bracht ik jullie in alle eerlijkheid op de hoogte van de moeilijkheden die ik tegenkwam tijdens mijn Weight Watchers traject. Het zal jullie dan ook niet ontgaan zijn dat het niet elke dag even gemakkelijk is geweest. De eerste weken was ik razend gemotiveerd om de -10 te halen dankzij Weight Watchers. Maar eens de zon doorbrak en mijn gezondheid en mijn sociale leven meer van me eisten dan verwacht, bleek dat toch niet altijd even simpel.

Hier even wat handige linkjes mocht je even willen ontdekken hoe mijn 12 weken verlopen zijn :

Week 1 & 2                  Week 3 & 4                     Week 5 & 6                         Week 7 & 8                         Week 9 & 10

Drinken, dranken, dronken

Energydrinks, wat een vergif. Het blijft een probleem maar doordat ik ze steeds ingaf in mijn Weight Watchers app ben ik ze bewuster gaan drinken. Daar ga ik toch ook nog eens de strijd mee aan. Ze moeten echt minder of zelfs weg.

Maar goed, een kat is een kat en ik heb nu heel flink de gewoonte om voor water en thee te kiezen en de cola zero te laten staan. Dat is geen slechte evolutie. Niet dat ik liters cola naar binnen goot, maar ‘s avonds voor de tv vond ik dat vroeger toch wel een must. Nu niet meer. Dank u Weight Watchers! Pluim voor mezelf!

Tussendoortjes, snoepen en beloningen

Mijn voeding is eigenlijk niet het doorslaggevende punt in mijn weight-loss-challenge. Dagelijks eten wij verse groenten en fruit, en best gebalanceerde maaltijden. Het grootste probleem voor mij zijn de dingen die ik niet at: zoals een ontbijt, en tussendoortjes (op wat gesnoep tussendoor na…)

Nu probeer ik minstens 5 keer per dag te eten wat voor mij ook echt nodig is om de Weight Watchers punten op een juiste manier op te krijgen. Geen reuze maaltijden uiteraard. Maar wel voldoende zodat ik bij de volgende maaltijd geen overdadige portie moet nemen om tegemoet te komen aan mijn hongergevoel.

Natuurlijk is het ook belangrijk om  tijdens die 5 keer zorgvuldig te kiezen wat je eet. Ik koos de voorbije weken meestal voor een eiwitrijk tussendoortje. Wanneer ik maar een pover ontbijtje had, probeerde ik dat tekort weer recht te trekken met een heerlijke banaan met pindakaas.(Ziet er verschrikkelijk uit, smaakt heerlijk)

Of ik gesnoept heb de voorbije weken? Echt wel! Maar veel bewuster. Vroeger zou ik nooit ‘nee’ gezegd hebben tegen een stuk chocolade, of een koekje. Nu weet ik heel goed wat zo’n stuk chocolade betekent… dankzij de punten die eraan gekoppeld zijn. Of dat nu wil zeggen dat ik het nooit meer eet? Echt niet. Ik vind het nog steeds even heerlijk! Ik ben ook maar een vrouwmens met hormonale schommelingen die het best opgevangen worden door repen. Repen die rechtsreeks worden omgezet in gelukshormonen (en lovehandles…).

Kan je nog wel lekker eten?

Ik heb de voorbije weken heerlijke dingen gegeten. Maar ook niet noodzakelijk veel andere dingen dan voorheen. Een aanpassing die ik wel heb moeten maken is de portiegrootte, en de verdeling van groenten/koolhydraten op mijn bordje. Ik ben echt een loser als het op simpele koolhydraten aan komt : verzot op brood, verliefd op aardappelen en al helemaal weg van pasta… Die volledig schrappen uit mijn woordenboek is dan ook echt niet aan mij besteed. Ons lichaam heeft ze trouwens nodig, die schatjes.

Hoe passen we dat er dan in? Ik eet er minder van, en kies voor complexe koolhydraten i.p.v. simpele. Voor brood is dat geen probleem, dat deden we altijd al. Muesli vind ik heerlijk, en volkoren/spelt pasta is ook helemaal geen ramp.

Wat voor mij echt opvallend blijft : ik eet zovéél meer dan anders! Eén van de inzichten die ik in de loop van de weken kreeg : diëten is eten!

De eindbalans

We willen allemaal een gezond leven, een gelukkig leven, een fit leven maar laten we nu echt heel eerlijk zijn. Of laat ik nu gewoon heel eerlijk zijn met mezelf : Ik wil vooral gewoon een fit lijf en de kleren dragen die ik zélf kies. Geen afgrijselijk plussize tenten! En de oplossing is niet om zelf een modelijn te beginnen vrees ik. Daarom aan de slag! En wat heeft me dat nu opgeleverd?

Op 12 weken verloor ik nét geen 10 kg. Ik heb moeten aftikken op 9,7 kg. Dat was echt flink balen, maar ondertussen vind ik dat 9,7 echt wel even goed is als -10! Die min 10 gaat heus nog wel komen. Daar ben ik heel erg zeker van.

De cijfers op de weegschaal, zijn trouwens niet altijd een even betrouwbare parameter. 10 kg… Dat zou volgens het wereldwijde web overeenkomen met twee kledingsmaten. Dat kan ik bij deze uit ondervinding van de tafel vegen. Ik ben de voorbij 3 maanden maar liefst vier kledingmaten gezakt!

Dat wil zeggen : van plussize, niet zo modieuze kleding naar de gewone collectie van H&M! Ik had een heerlijke dag op Lott’s communie, gevuld met prachtige complimenten maar het allerbeste van al : Ik zat goed in mijn vel!

De toekomst

Een paar dingen die ik meeneem naar de toekomst : voldoende eten, jezelf niet belonen met snoep (maar nieuwe kleding of make-up :D), flink uit de bocht zo nu en dan MOET kunnen! Voor mij persoonlijk is het Weight Watchers plan echt voor mij gemaakt! Met de app is het punten tellen ook helemaal geen opgave meer.

Het enige wat ik hier zie als struikelblok zit ‘m in het tellen van je punten! Wanneer je tussendoor gaat snacken en bewust niet ingeeft in je app, of denkt “Ik zet het er straks wel in.” (en het sowieso vergeet…) dan ga je op een hik en flik heel wat punten naar binnen werken… Flink ingeven dus! Ook al is het een reep chocolade! Tellen die handel!

Volgende maand probeer ik een heel ander weightloss-programma voor jullie uit! Leuk voor mij, die afwisseling en heel leuk voor jullie want jullie krijgen van mij de real deal! Wat werkt, wat niet!?

Heb jij nog wilde plannen voor je lichaam en een programma voor ogen dat je wil volgen? Of die je het lekker op jezelf?

 

 

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *