Magnesium tijdens de zwangerschap

Magnesium tijdens de zwangerschap, zo zit dat!

Geplaatst door

Wist je dat tijdens de zwangerschap de behoefte aan magnesium een stuk groter is dan normaal? Dit kan tot 40% hoger liggen. Voldoende Magnesium tijdens de zwangerschap is belangrijk maar kan ook vele voordelen hebben. Meer weten over magnesium? Een magnesiumtekort of juist teveel? Hoe dat precies zit delen we hier met je.

Magnesium en zwangerschapskwaaltjes.

Het gebruik van magnesium kan helpen zwangerschapskwaaltjes te verminderen of soms zelfs tegen te gaan. Tijdens de zwangerschap kun je last hebben van bijvoorbeeld rusteloze benen of kuitkrampen. Dit kan erg vervelend zijn en je slapeloze nachten bezorgen. Ook kun je last hebben van harde buiken. Magnesium zorgt ervoor dat je spieren goed functioneren. Door het juiste gehalte van dit mineraal in je lichaam te hebben is de kans groot dat je dus minder of geen last van rusteloze benen, kuitkrampen en harde buiken zult hebben. Magnesium zorgt voor de juiste opbouw en het functioneren van spieren, maar ook helpt magnesium bij het ontspannen van lichaamscellen. Het kan dus zeker voordelen hebben.

magnesium tijdens de zwangerschap

Een juist magnesiumgehalte is goed voor jou en de baby.

Een zwangerschap is niet niets, het vergt veel van het vrouwelijk lichaam. 9 maanden lang is jouw lichaam de veilige haven van je baby. Gezond leven voor, tijdens en na de zwangerschap is daarom erg belangrijk. Baby’s van vrouwen die extra magnesium in de zwangerschap gebruiken hebben vaak een hoger geboortegewicht, dit is natuurlijk altijd positief. Maar wist je ook dat als je voldoende magnesium binnenkrijgt je minder kans hebt op een zwangerschapsvergiftiging, en ook minder kans hebt op een miskraam en je dus je vluchttas minder snel nodig hebt? Ook komt een hoge bloeddruk best vaak voor tijdens de zwangerschap, magnesium vermindert het risico daarop.

baby musthaves

Ook na de zwangerschap is magnesium goed voor je.

Magnesium is ook na de zwangerschap goed voor de vrouw, magnesium schijnt namelijk de kans op een postnatale depressie te verminderen. Hoewel een postnatale depressie kan voortkomen uit psychosociale factoren, kan een postnatale depressie ook voortkomen uit een verstoorde hormoonbalans en daarbij de vitamine en mineralen huishouding. Magnesium zorgt ervoor dat je lichaam vitaminen en mineralen opneemt.

Ook leuk om te lezen: Onze tips voor absolute herfstmusthaves!

De hoeveelheid magnesium tijdens de zwangerschap die je nodig hebt

Normaal gesproken krijg je ongeveer 250 mg magnesium binnen. Als je zwanger bent heb je meer magnesium nodig dan dat je normaal nodig zou hebben. Tijdens je hele zwangerschap heb je zo’n 300 tot 350 mg nodig en als je borstvoeding geeft zelfs 350 tot 400 mg.

Magnesium en voeding

Ieder mens krijgt elke dag magnesium binnen, dat wil zeggen als je eet en drinkt. In veel voedingsmiddelen zit magnesium en dat is goed voor ons. Toch krijgen we niet altijd de juiste hoeveelheid binnen.

Magnesium zit in bijvoorbeeld de voedingsmiddelen:

  • Bananen
  • Brood
  • Abrikozen
  • Melk & melkproducten
  • Zilvervliesrijst
  • Vlees
  • Groenten (en dan vooral de donkergroene bladgroenten)
  • Graan & graanproducten

Magnesium en de opname van vitamines en ijzers

Magnesium zorgt onder andere voor de juiste opbouw van spieren, tanden en botten. Ook zorgt magnesium er voor dat andere belangrijke stoffen zoals vitamine C en ijzer in het lichaam opgenomen worden. Dit is in de zwangerschap belangrijk. Een ijzertekort is namelijk geen pretje tijdens de zwangerschap. In zwangerschapsvitaminen zit ook wat extra magnesium maar extra slikken kan zeker als je last van kwaaltjes hebt een goede uitkomst zijn.

Teveel magnesium tijdens de zwangerschap?

Een gevalletje van teveel magnesium tijdens de zwangerschap zal niet erg snel voorkomen. Ook zijn hier geen schadelijke effecten van bekent. Je zult niet heel snel teveel magnesium binnenkrijgen. Het enige waar je last van kunt hebben mocht dit wel het geval zijn is dat je lichte diarree kunt krijgen.

Meer weten over magnesium? Een magnesiumtekort of juist teveel? Hoe dat precies zit delen we in dit blog over magnesiumtekort aanvullen met je!

11 reacties

  1. Interessant! Ik eet sinds mijn zwangerschappen meermaals per week bananen voor magnesium. Vroeger had ik wel eens last van trillen van mijn onderbeen door magnesiumtekort en dat is al jaren weg.

  2. Ik had een magnesium tekort tijdens mijn zwangerschap en alle bovenstaande voedingsmiddelen waren niet voldoende voor mij. Ik heb na de bevalling 2 bloedtransfusies gehad..best heftig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *