kantoor aan huis

Kantoor aan huis: waar laat je het bedrijfsafval?

Huis & Tuin By mei 20, 2022 No Comments

Wanneer je als ondernemer actief bent, dan ben je zelf verantwoordelijkheid voor je afval. Je moet zorgen dat je dit scheidt. Ook moet je zorgen dat het verwerkt wordt. Gescheiden afval is beter te hergebruiken. Daardoor is er minder afval dat afgevoerd moet worden en verbrand wordt. Als het om MKB afval gaat en je hebt een thuiskantoor, dan is het wel belangrijk om te weten hoe je dit allemaal precies moet aanpakken. Je wilt dit natuurlijk wel goed doen. De kennis uit dit artikel kan jou daar dan bij helpen.

Verplicht om te scheiden

Het is in de eerste plaats belangrijk om te weten dat je als ondernemer verplicht bent om afval te scheiden. Mits dit redelijkerwijs mogelijk is. Als kleine ondernemer hoef je niet voor elke stroom in kleine hoeveelheid een apart contract aan te gaan. Dat maakt het dus ook wat gemakkelijker voor jou om met je kantoor aan huis het goede te doen. Een goede handleiding zijn de richtlijnen die door de Rijkswaterstaat Leefomgeving zijn opgesteld. Je kan bijvoorbeeld ook kijken op Bedrijfsafval.nl. Zo kan je al snel zien wat je wel en niet verplicht bent. Ook kun je op deze site gemakkelijk en voordelig een afvalcontainer huren

Inzicht in de categorieën

Het is goed om inzicht te hebben in de categorieën die gescheiden moeten worden. Zo is er bijvoorbeeld papier en karton. Daarnaast is er GFT en groenafval. Ook kunststof, glas, hout en metalen kunnen natuurlijk voorkomen in een kantoor aan huis. Daarnaast zijn er nog enkele meer specifieke afvalstromen die als categorie te onderscheiden zijn. Denk aan textiel. Of denk aan elektrische en elektronische apparatuur. Een aparte groep vormt het gevaarlijk afval. Stuk voor stuk zijn dit stromen die gescheiden moeten worden. Het is dus belangrijk om hier goed inzicht in te krijgen als thuisondernemer.

Lees ook: besparen op afvalkosten

Hulp van de gemeente

Omdat afvalverwerking een taak van de gemeente is, kunnen de regels en mogelijkheden per gemeente wel wat variëren. Als ondernemer heb je ook een eigen verantwoordelijkheid als het om scheiden en afvoeren gaat. Daarom is niet alleen de gemeente een optie. Ook particuliere diensten kunnen je mogelijk helpen. Dit moet wel een erkende inzamelaar of verwerker zijn. Wanneer je in je thuiskantoor niet meer afval hebt dan in een huishouden, dan is het vaak beter om het gewoon door de gemeente op te laten halen. De kosten hiervoor worden reinigingsrecht genoemd en kunnen per gemeente verschillen.

Werken met particuliere aanbieders

Het is mogelijk om met particuliere aanbieders te werken als je een kantoor aan huis hebt. Het is dan wel belangrijk om te berekenen of dit voordelig is. Zo kan je bepalen hoe groot de container met zijn en hoe vaak deze geleegd moet worden. Er zijn containers voor alle verschillende soorten stromen te krijgen. Dit kan het scheiden flink gemakkelijker maken. Het is sommige gemeenten overigens ook mogelijk om zelf alles weg te brengen. Dit kan dan naar een particuliere aanbieder, maar soms ook naar de milieustraat. De kosten zijn dan precies op maat van de hoeveelheid en soort afval.

Het zoeken van samenwerking

Als het gaat om afval in een kantoor aan huis, dan kan het zoeken van de samenwerking soms ook voordeliger zijn. Er zijn misschien nog wel meer ondernemers aan huis bij jou in de wijk. Het is goed om dan eens te bekijken op welke vlakken jullie kunnen samenwerken als het om afval gaat. Denk aan het samen huren van de verschillende containers en het delen van de kosten. Dit zal in ieder geval voordeliger zijn. Vaak is het ook nog eens veel gemakkelijker. Zoek deze optie dus ook altijd uit voor jezelf.

Author

| Madelon | Founding mom van Meer Met Mama | Mama van 3 | Gelukkig getrouwd | Wierden | 1989 |

No Comments

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: