na schooltijd gesprek

Het na schooltijd gesprek. Zo kom je te weten hoe de schooldag van je kind was!

Geplaatst door

Ken je dat? Je vraagt aan je kind hoe het op school was en het antwoord wat je krijgt is: weet ik niet meer, leuk, saai, of iets in die richting.. Voor veel kinderen die in de begin van de basisschool jaren zitten is het erg lastig om te onthouden hoe de dag er precies uit zag. Ook kan het natuurlijk zijn dat je kind er gewoon geen zin in heeft of echt geen idee meer heeft wat hij of zij gedaan heeft. Pak jij het na schooltijd gesprek goed aan? Met deze tips kom je te weten wat je kind op school gedaan heeft!

Stel de goede vragen bij een na schooltijd gesprek

Het meest belangrijke is om de goede vragen te stellen. Stel open vragen waar je kind niet alleen met ja of nee op kan antwoorden, op die manier kom je namelijk zo te weten hoe de schooldag van je kind was. Daarvoor hebben we een leuk voorbeeldje voor je:

Na schooltijd gesprek

Met dit voorbeeld van een na schooltijd gesprek kan eigenlijk iedereen wel uit de voeten.

  • Met wie heb je het meest gespeeld vandaag? Hier kan je kind geen ja of nee op antwoorden. Je kind zal de naam noemen van het kindje waarmee hij of zij veel gespeeld heeft. Vraag daarna meteen door waar ze mee gespeeld hebben of wat ze gedaan hebben.
  • Welk deel van de schooldag vind je het leukst? Grote kans dat je kind in de kleuterklas kiezen (vrij spelen) benoemd of buitenspelen. Dit mag natuurlijk! Vraag hierna meteen door waarom je kind dat zo leuk vind.
  • Heb je gym of computerles gehad? Of een ander vak kan natuurlijk ook. Zo lok je je kind als ware uit de tent. Kan natuurlijk ook zo zijn dat geen van genoemde vakken gedaan is op die dag. Dat geeft niet, je kunt dan vragen welk vak wel en of je kind er iets nieuws bij heeft geleerd.
  • Wat is het leukst van groep…? Je geeft hiermee je kind de kans om te vertellen wat hij of zij nu echt leuk vind aan zijn of haar klasje. Vaak vertellen kinderen hierbij uit enthousiasme al door, en dat is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.
  • Met welke lessen heb je veel plezier (gehad vandaag)? Vraag meteen waarom je kind het zo leuk vond en of er ook lessen zijn geweest die je kind minder leuk vond en waarom dat zo is. Mocht je kind ergens moeite mee hebben dan kun je je kind hiermee meteen helpen om het bespreekbaar te maken en wie weet kun jij je kind wel erg goed helpen.
  • Wie vind je het aardigst en waarom? Waarschijnlijk heeft je kindje wel een beste vriendje of vriendinnetje en jij weet natuurlijk best wie dat is. Dat geeft niets, je toont interesse in het vriendje of vriendinnetje en waarschijnlijk vind je kindje het erg leuk om te vertellen wat er zo leuk is aan zijn of haar vriendje of vriendinnetje. Uit enthousiasme zal je kind waarschijnlijk nog veel meer leuke dingen benoemen die je kind heeft meegemaakt met vriendjes en vriendinnetjes op school.

Wanneer voer je het na schooltijd gesprek?

Een gesprekje met je kindje over de schooldag is iets wat je niet moet afdwingen. Het is per kind verschillend wanneer het kind er over wil praten. Er zijn kinderen die meteen bij het afhalen van school onderweg al de oren van je kop kletsen, maar er zijn ook kindjes die meteen zeggen ik weet het niet meer als je vraagt hoe het op school was. Je zou deze gesprekjes ook onder het eten kunnen bespreken. Het avondeten is vaak een moment van samenzijn voor het gezin waar ook gezellig met elkaar gekletst wordt. Dan zou dit voor je kind een goed moment kunnen zijn. Ook zijn er kinderen die het erg fijn vinden om het gesprekje te voeren in bed, vlak voor het slapen gaan. Nog even gezellig de dag doornemen! Zoals ik al zei: het is per kind erg verschillend en er is geen goed of fout! Vaak is een ontspannen moment als je kind niet ergens druk mee bezig is het beste moment.

 

Op welk moment praat jouw kind graag over school?

 

 

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *