School, hoe was het op school? Ik weet het niet meer

Geplaatst door

Hoe was het op school? Een doodnormale vraag zou je zeggen, gemakkelijk te beantwoorden.. Dit blijkt lastiger dan gedacht voor kleuters.

 

Hoe was het op school?

Elke dag als Merel uit school komt vraag ik haar, hoe was het op school? Wat heb je allemaal gedaan? Het standaard antwoord wat ik dan krijg is: Weet ik niet, of weet ik niet meer. Dit begon al op de peuterspeelzaal, ook doet ze dat als ik haar vraag wat ze bij opa en oma gedaan heeft. Het antwoord is erg vaak: Weet ik niet meer. En kan zeggen dat is toch wel een irritatiepuntje hoor. Als geïnteresseerde ouder wil je namelijk wel weten hoe de dag van je kind was, wat er gebeurd is en wat er gedaan is. Dus ik ben maar is op onderzoek uit gegaan.

 Waarom krijg ik zo vaak het antwoord: Weet ik niet meer??

Je kind weet het echt niet meer, kindjes die in groep 1 en 2 zitten zijn gewoon nog niet altijd in staat om vragen zoals ‘Wat heb je gedaan’ & ‘Hoe was het bij’ goed te kunnen beantwoorden. Ook de tijdsvolgorde van iets wat ze die dag hebben gedaan of hebben meegemaakt kunnen ze nog niet goed beantwoorden.

Vraag concreet.

Je kan beter je kind concrete vragen stellen zoals:

  • Heb je vandaag nog gekleurd?
  • Hebben jullie liedjes gezongen?
  • Zat je vandaag naast Sem?
  • Heb je vandaag gym gehad?
  • Of ging je naar het computerlokaal?

 Lok je kind uit.

Als je kind dan ook alleen nog maar met weet ik niet of ja of nee antwoord is het tijd om je kind een beetje uit te lokken. Je kan bijvoorbeeld zeggen: O ik weet al wat jij gedaan hebt, jij hebt de hele dag stil gezeten en niets gezegd. ( Dit is iets wat Merel niet graag doet, (met haar andere kinderen) dus ik heb dan de hoop dat ze ‘hapt’ en dan wel verteld wat ze gedaan heeft. Vaak werkt dit goed.

Laat je kind even bijkomen of uitrazen.

Begin niet meteen met een heel kruisverhoor over wat je kind wel of niet gedaan heeft. Voor veel kleuters is school een lange intensieve dag. Ze kunnen moe zijn of bijvoorbeeld even moeten uitrazen, omdat ze op school veel stil moeten zitten en moeten doen wat de opdrachtjes zijn. Je kind kan dus misschien heel rustig zijn maar het kan ook zo zijn dat de bom ontploft op het moment dat je kind thuis komt en even de energie kwijt moet. Lekker even buitenspelen, fietsen, rennen of klauteren..

Je kan het dan beter even laten gaan en onder het eten of vlak voor het slapen wat meer te vragen over de dag die je kind gehad heeft. Het hoeft geen groot verhaal te zijn, maar een klein gesprekje is vaak net zo bevredigend voor jou als voor je kind. Je komt er achter wat ze leuk vinden en of ze goed in hun vel zitten. En dat is toch wel een belangrijk iets.

 

Komt het je bekend voor?

 

 

10 reacties

  1. Ik heb inmiddels begrepen dat je als ouder die vraag eigenlijk niet meer stellen in het kader van pedagogisch correct zijn. Je moet dan bijvoorbeeld vragen: ‘Hoe ging rekenen?’ oftewel heel specifiek zijn. Gedoe!

  2. Mijn zoon vertelde ook niet honderd uit over wat hij op school gedaan had, kan ik best begrijpen..ik heb ook niet altijd zin om over mijn werk te praten als ik thuis kom! haha Hij ging in ieder geval met plezier naar school, dat vond ik het belangrijkste. Hij is nou 14 en verteld van alles, als hij daar zin in heeft. Prima ook toch?

  3. In het begin vond ik het ook vreemd. De juf legde toen bij de klas een boek vol foto’s en Junes ‘niks’ bleek toch te bestaan uit verven, krijten, puzzelen, knutselen en buitenspelen haha. Je kan inderdaad beter concreet vragen, dan krijg je ineens grote verhalen. En liefst als ze al een tijdje thuis zijn.

  4. Met pubers wordt dat straks helemaal erg haha. Het is beter inderdaad om open vragen te stellen, ik ben ook nog gastouder van 3 meiden en daarbij probeer ik dat ook te doen. Hoe was je dag, wat heb je gedaan op school etc niet alleen vragen waar ja of nee op te antwoorden is, wel lastig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *